Onder leerproblemen verstaan we problemen bij lezen, spelling en/of rekenen. Tijdens het logopedisch onderzoek en de therapie maken we onderscheid tussen leermoeilijkheden of een leerstoornis. Bij leermoeilijkheden is er enkel sprake van een bepaalde leerachterstand, vb. na langdurige ziekte en dus langdurige afwezigheid op school, een periode van een verminderd gehoor of zicht, … Deze achterstand kan mits extra begeleiding worden weggewerkt, waarbij weer kan worden aangesloten op het klasniveau. Bij een leerstoornis is er sprake van een blijvend probleem met lezen, spelling en/of rekenen. Ook na intensief oefenen en therapie blijven de moeilijkheden aanwezig. Indien dit het geval is, spreken we ook wel van dyslexie (lees/spellingproblemen) of dyscalculie (rekenproblemen). Een diagnose zoals dyslexie of dyscalculie kan niet gesteld worden na één onderzoek. Er dient minstens zes maanden therapie te worden gegeven en een tweede onderzoeksmoment om een diagnose te stellen . Therapie voor leermoeilijkheden is vaak een engagement voor langere termijn. Bij therapie voor leermoeilijkheden werken we uiteraard ook liefst steeds nauw samen met de school, zorgteam en klasleerkrachten.
Dyslexie
Dyslexie is een leerstoornis op vlak van lezen en/of spelling. Misschien heb je hierover al wel eens gehoord. Wanneer de stoornis zich enkel op het niveau van spelling bevindt, spreken we ook wel eens van dysorthografie. Al wordt hiervoor ook steeds vaker enkel de term dyslexie gebruikt. Bij dyslexie zien we vaak moeilijkheden bij het automatiseren van de letters tijdens het leren lezen. Soms wordt er ook langer spellend gelezen dan verwacht wordt. Bij spelling zien we ook die automatisatieproblemen terugkomen van zodra de eerste spellingregels en onthoudwoorden aan bod komen in de klas. Tijdens de therapie leren we technieken aan die kunnen helpen het leestempo te verhogen en de accuratesse tijdens het lezen te verbeteren. We oefenen bepaalde leesmoeilijkheden expliciet in en ook begrijpend lezen kan aan bod komen. Bij spelling maken we onderscheid tussen hoorwoorden, regelwoorden en onthoudwoorden. Deze categorieën worden stelselmatig ingeoefend op verschillende niveaus (woordniveau, zinsniveau, tekstniveau en spontaan schrijven). Komt Frans aan bod in de klas en zien we ook hier moeilijkheden terugkomen? Geen probleem! Ook hiermee kunnen we aan de slag. We oefenen dan op het lezen, schrijven en uitspreken van het Frans en kunnen bepaalde taalregels uitleggen en verder inoefenen. Om tegemoet te komen aan de moeilijkheden die blijven, zoeken we samen naar hulpmiddelen die ook thuis en in de klas kunnen worden gebruikt. Denk maar aan het opstarten van voorleessoftware, zoals Sprint, of het maken van onthoudkaartjes of een onthoudblaadje met de belangrijkste spellingregels op. Zo proberen we de moeilijkheden zo goed mogelijk op te vangen en te compenseren.
Wil je als ouder hierover meer te weten komen? Vraag dan zeker naar onze oudercursus!
Dyscalculie
Het minder gekende broertje van dyslexie is dyscalculie. Hieronder verstaan we een leerstoornis op vlak van wiskunde. Van dyscalculie bestaan drie verschillende vormen. Moeilijkheden bij getallenkennis zien we bij deze drie vormen steeds terugkomen. We kunnen spreken van semantische geheugendyscalculie waarbij voornamelijk de automatisatie van de splitsingen, basisbewerkingen en maal- en deeltafels moeilijk verloopt. Daarnaast bestaat ook procedurele dyscalculie. Hier merken we dat het onthouden van tussenstappen en rekenprocedures, zoals cijferen, moeizaam verloopt. Tot slot spreken we ook over visueel-ruimtelijke dyscalculie. Het voornaamste probleem situeert zich hier op vlak van meten en metend rekenen (vb. kloklezen). Uiteraard is een combinatie van deze vormen mogelijk. Tijdens de therapie breiden we het getalinzicht uit en oefenen we op het automatiseren van de basisbewerkingen. Stap voor stap bouwen we de verschillende rekenprocedures op en oefenen we deze grondig in. Ook het kloklezen en oplossen van vraagstukken kan aan bod komen tijdens de therapie. Blijven bepaalde moeilijkheden aanwezig? Dan kunnen we samen uitzoeken welke hulpmiddelen kunnen helpen thuis en in de klas. Mogelijke hulpmiddelen zijn dan een tafelkaart, onthoudkaarten voor de verschillende rekenprocedures, het gebruik van een zakrekenmachine, …